کد مطلب:224195 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:168

ارض اقدس از نظر دیگران
یكی از مستشرقین می نویسد: ایران كه جلال و عظمت باستانی آن مستغنی از هر بیانی است بر آستان هائی است تقسیم شده كه مهم ترین آن ها خراسان - آذربایجان - فارس و كرمان است مشهد در آستان خراسان واقع و بنای اصلی این شهرستان بعد از هشتصد هجری یعنی تقریبا در 654 سال قبل آغاز گردید.

سبب اصلی و علت غائی آبادی مشهد وجود مقدس حضرت رضا بود كه در سناباد مدفون گردید. ازبك ها در سال 625 هجری مشهد را متصرف اهالی آن را قتل عام نمودند پس از 21 سال شاه طهماسب آن را پس گرفت و مجددا 61 سال دیگر باز محمد سلطان ازبك این شهر را تصرف و ساكنین آن را عرضه شمشیر قرار داد. در 1019 هجری سیصد و چهل و یك سال قبل خیابانی در برابر صحن مطهر احداث نمود و جانشین های او هم در هر موقع به زیارت مشهد موفق شدند بر عمران و آبادی آن افزودند.

گنبد مطهر بارگاه حضرت رضا در ششصد و سی و پنج سال قبل در زمان سلطنت غزنویان ساخته شد در 524 سال قبل طلاپوشی آن به وسیله ی شاهرخ به عمل آمد و مسجد گوهرشاد را گوهرشاد همسر شاه رخ بنا نمود سپس هر شاهزاده ای كه به زیارت قبر مطهر حضرت موفق می گردید بر قسمتی از ساختمان آن افزوده و یا شیئی نفیسی تقدیم آستان مبارك می نمود تا 124 سال قبل كه فتحعلی شاه صحن نو را تأسیس و بنا نمود.

مقام عالی و اقدس حضرت رضا نه تنها بر مسلمانان پوشیده نیست بلكه مورخین بیگانه هم به عظمت قدر و منزلت این امام اعتراف دارند گنبد و مناره طلا زیارتگاه امام رضا امام هشتم در مشهد است و این شهر نام خود كه به معنی «مقبره شهید» است از این زیارتگاه كه مورد توجه خاص شیعیان می باشد گرفت.

امام رضا (ع) در مشهد شهید شد

و نیز می نویسد امام رضا در میان دوازده امام جانشین پیغمبر كه بعد از حضرت علی علیه السلام پسر عم و داماد حضرت محمد صلی الله علیه و آله شروع می شود مرتبه هشتم را دارا است و هر ساله 000 / 1000 نفر به زیارت مزار شریفش می شتابند تا روح خود را صفا بخشیده و ایمان خود را استوار نمایند.

ساختمان مقدسی كه مزار حضرت در آن قرار داشته و «افتخار دنیای شیعیان» است در طی مرور نسل های گوناگون برپا گردیده و در هر نسلی چیزهائی بر آن اضافه شد. از آن جمله موزه و كتابخانه آن حضرت است. این دو خزانه هر یك در جای خود بی نظیر و دارای قطعاتی



[ صفحه 188]



است كه در تمام گیتی مانند ندارد.

در میان بزرگترین بانیان این زیارتگاه گوهرشاد همسر شاهرخ بود كه از نظر ایمانی كه داشت مسجد باشكوهی را به نام او موسوم است در مجاورت بقعه حضرت بنا كرد.

مرقد حضرت در نوع خود یكی از ثروتمندترین زیارتگاه آسیا است، و سالیانه مبالغ زیادی، پول، جواهرات، و زمین و باغات بدان تقدیم می شود. دو صحن بزرگ، ضریح های نقره و درخشان، چراغ های زیبا و جواهر نشان، و كاشی كاری های استادانه جلب تحسین و حیرت هر بیننده را می نماید.

شهر مشهد كه سومین شهر بزرگ ایران است در اطراف این زیارتگاه بوجود آمده و یك مركز مهم تجارتی می باشد. خیابان های عالی در این شهر ایجاد گردیده و برای زوارخانه های متعدد ساخته شده تا مسافرینی را كه برای اظهار مراتب دینداری به این شهر مشرف می شوند در آن جا دهند.